Uus meedia...?

                     WEB 2.0

 

Termin "Web 2.0" on eeskätt populaarne just mitte-IT taustaga teadlaste keskel (sotsiaal- ja kasvatusteadused), samas ei puudu sel ka oma kriitikud. Web 2.0 kui "uuem ja parem veeb" (tegelikult mõeldakse mitte üksnes kitsalt veebi kui teenust, vaid ka muid seonduvaid internetiteenuseid).



 

Viimasel ajal palju kõneainet tekitanud kontseptsiooni Web 2.0 üheselt mõistetava definitsiooni puudumine ning mõiste olemust selgelt mittekajastav nimi ei ole pärssinud selle laia levikut ja omaksvõtmist. Web 2.0 kätkeb endas uut etappi veebi kasutuse evolutsioonis, kus tehnoloogiline revolutsioon on asendunud sotsiaalse revolutsiooniga. Kui Web 1.0 all mõistetakse efektiivsema tehnoloogia arendamist riistvarade ühendamiseks, siis Web 2.0 liidab kasutajad ning üritab tehnoloogiat muuta just kasutajate jaoks tõhusamaks, et võimaldada kiiret orienteerumist järjest kasvavas informatsioonitulvas. 


Peamine erinevus Web 1.0 ja Web 2.0 vahel seisneb nende funktsioonides ja interaktiivsuses. Seni peamiselt väikese seltskonna poolt informatsiooni pakkuvale veebile, on lisandunud teine oluline funktsioon – iga kasutaja saab veebi ise uue informatsiooniga täiendada. Enam ei keskenduta vanadest tuntud allikatest informatsiooni otsimisele, vaid tähelepanu on pööratud uute tööriistade leidmisele, et agregeerida ja kombineerida sisu innovatiivsel ja kasulikul viisil. Seega „the Read Web” on asendumas „the Read-Write Web”’ga muutes veebi meediumist platformiks, kus lisaks informatsiooni edastamisele ja tarbimisele on lisandunud ka veebi kasutajate poolt sisu tootmine, jagamine ja kombineerimine. Olulisemad suunad Web 2.0 on personaalsete kodulehtede asendumine blogidega, mis täidavad personaalse või ka grupi päeviku rolli; taksonoomiate asendumine folksonoomiatega, informatsiooni publitseerimine interaktiivse osalemisega või ka tootmisega tegelevad süsteemid wikidega. Siinkohal võib näitena tuua Wikipedia konkureerimist Britannica Online entsüklopeediaga, esimese eeliseks on siinjuures kasutajatele antud võimalus olemasolevat informatsiooni täiendada ja uut lisada.




Web 2.0 on eesti keeles veebi teine generatsioon. See iseloomustab internetti kui sotsiaalse tarkvara kandjat. Uue põlvkonna uuteks suundadeks loetakse blogimist, wikit, märgendatud andmebaase jms, kus kasutaja saab ise sisu redigeerida. Seda nimetatakse „loe ja kirjuta veebiks” vastandina varasemale „loe veebile”, mis oli mõeldud vaid info publitseerimiseks. Kasutajast teisel pool seisab aga firma, kes müüb neid uut laadi teenuseid. Internetist on saanud turg. Just sellepärast tekib mõiste Web 2.0 kohta kriitikat. Seda peetakse sõnakõlksuks, mida saab kleepida külge uuele kaubale, et seda paremini müüa. Kriitikuid häirib ka see, et need teenused ei olegi uued, vaid neid on kasutatud ammu juba. Mina arvan, et Web 2.0 0n tõesti uus generatsioon, kuid mitte uute sotsiaalsete suundadega, vaid kõik vanad asjad uue ja suurema hooga, sest nad on leidnud oma populaarsuse. 


Allikad:

https://wiki.itcollege.ee/index.php/E-ITSPEA_3:_Uus_meedia...%3F

https://courses.cs.ut.ee/2007/internet/Web2/0

https://kaugkoolitus.wordpress.com/tarkvara/web-20-tarkvara/



Комментарии